Helemaal gewend aan het Spaanse leven - Reisverslag uit Almería, Spanje van Chantal Hartman - WaarBenJij.nu Helemaal gewend aan het Spaanse leven - Reisverslag uit Almería, Spanje van Chantal Hartman - WaarBenJij.nu

Helemaal gewend aan het Spaanse leven

Door: Chantal Hartman

Blijf op de hoogte en volg Chantal

01 April 2018 | Spanje, Almería

Hola hola,

Na een maand ben ik helemaal op m'n plek in Spanje en ben ik eindelijk gewend aan het ritme hier. Almería is niet erg groot en inmiddels ken ik de stad als m'n broekzak. Het openbaar vervoer is erg makkelijk en met een buskaart kun je onbeperkt met de bus. We gaan vaak naar de Mercado central om daar vers fruit, vlees en vis te kopen, het stinkt er enorm maar alles is vers. Verder heb ik echt een hekel aan boodschappen doen gekregen omdat de dichtsbijzijnde grote winkel zo'n 15 minuten lopen is, en je nu niet je fiets of auto hebt maar altijd met zware tassen moet lopen.
Ook is het bijna goedkoper om elke dag uiteten te gaan dan zelf te koken. Wanneer je bier of tinto de verano (wat iedereen hier drinkt) neemt dan krijg je een gratis tapa erbij. Bij tio tom (populair tapasrestaurant) hebben we vaak aan 1 tapa genoeg en hebben we dus weer gegeten voor 3 euro. We gaan ook vaak met een grote groep naar La Constenida in het centrum. De eerste keer schrok ik enorm van de prijs, we waren met 6 personen, hadden allemaal meerdere drankjes en meerdere tapas gehad en we hoefden maar 5 euro pp te betalen.

Het leuke aan Almería is dat het totaal niet toeristisch is, dus dat het echt nog typisch Spaans hier is en alle winkels/restaurant etc. zich ook echt houden aan de siësta. het nadeel van dat het niet toeristisch is hier, is dat de mensen daardoor ook slecht of geen Engels spreken. In het begin had ik daar erg moeite mee, maar het verplichtte me wel om in het Spaans te spreken. Het spreken zelf heb ik geen moeite mee, maar wanneer ze antwoorden versta je er helemaal niks van. In Andalusië spreken ze bijvoorbeeld de S niet uit. Dos(2) is do. Buenas días is hier gewoon kort en snel: buena. Alle Erasmus studenten maken hier vaak grappen over en daardoor zegt elke student als we ergens heengaan continu: VAMO ERAMU!
normaal Spaans: Vamos Erasmus.

Qua school valt het allemaal erg mee. ik heb het idee dat ik niks doe en het niveau hier erg laag ligt. De lessen van Marketing turisticó hoef je als Erasmus student niet heen, je hoeft alleen het examen te maken?. ik heb hier ook Duits gekozen, volgens de universiteit het hoogste niveau.. ik sprak 2 zinnen Duits tegen de (Spaanse) leraar en hij had er veel moeite mee en volgens hem was mijn Duits goed en hoefde ik dus ook niet naar de lessen te komen, uh oké.

Verder breng je hier de dagen vaak door op het strand of bij anderen in het appartement. We hebben een vast groepje waar we vaak samen mee eten en leuke dingen mee doen. het leuke is dat er hier mensen van over de hele wereld zijn en je op elke botellón weer verschillende talen hoort.

Tijdens semana Santa (voorjaarsvakantie) ging bijna iedereen naar huis toe, waaronder ook alle 3 mijn huisgenoten. Met de overgebleven mensen tripjes gemaakt, waaronder naar Granada en Roquetas de Mar. Omdat het vakantie was, was er elke avond wel weer een botellón te vinden, soms kom je in de meest rare appartementen maar het is altijd wel gezellig. Ik heb het gevoel dat Almería altijd veilig is, ik loop 's nachts alleen over de boulevard van het centrum naar huis en ben nooit bang, maar op één avond in een niet zo'n fijne buurt is dat toch anders bewezen. Tijdens een verjaardagsfeestje van een Griekse vriendin werd er hard op de deur gebonkt en getrapt, de jongen die open deed kreeg vrijwel meteen een pistool tegen z'n hoofd aan en er werd een hond in het appartement binnen gelaten. Iedereen was erg geschrokken, maar de politie bellen hier heeft totaal geen zin. Waarschijnlijk heeft de man de politie wat geld gegeven en later was het volgens de politie allemaal onze schuld en werden we weggestuurd. Verder is het wel safe hoor in Almería, alleen in sommige buurten moet je niet willen komen.

Next trip: Gibraltar + Morocco!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chantal

Actief sinds 09 Juni 2018
Verslag gelezen: 149
Totaal aantal bezoekers 1267

Voorgaande reizen:

01 Februari 2018 - 22 Juni 2018

Erasmus in Almería

Landen bezocht: